På grund af efterspørgsel starter vi nu også denne gruppe op lokalt i Kjellerup.
Er du pårørende til én med demens, og føler du af og til irritation, sorg eller måske ligefrem fortvivlelse – og har andre svært ved at forstå din situation? Har du lyst til at dele tanker og erfaringer med andre i lignende situationer, er denne gruppe måske noget for dig.
Som tæt pårørende til én med demens kan det være meget belastende, når hverdagen forandres med nye og uvante opgaver. Hvordan hjælper og støtter du bedst, når du selv er både bekymret, frustreret og magtesløs? Og hvordan afser du tid til dig selv og dine behov?
I gruppen møder du ligesindede, og I kan udveksle erfaringer og give hinanden støtte, så du kan finde styrke til at leve dit liv bedst muligt. I kan fx diskutere emner som:
- de daglige udfordringer som pårørende
- hvor finder jeg den bedste hjælp?
- hvordan tackler jeg, at andre ikke kan se, at der er noget i vejen?
- hvordan er reaktionerne og støtten fra familie og venner?
- er det ok nogle gange at sige fra – og i givet fald hvornår og hvordan?
- hvordan får jeg mit eget liv til at fungere på trods af omstændighederne?
- hvordan får jeg en hverdag med døgnrytme, pleje/omsorg og aflastning til at fungere?
- hvor kan jeg finde aktiviteter med ligesindede?
Gruppen mødes tirsdage i lige uger kl. 10-12 understøttet af 2 frivillige. Der er løbende optag i gruppen, så hvis der er plads, er nye deltagere meget velkommen.
Gruppen bygger på gensidig respekt og ligeværd, og alle har tavshedspligt.
Deltagere over 18 år i Selvhjælp Silkeborgs tilbud skal så vidt muligt være medlem af foreningen. Et medlemskab koster 150 kr./år.
Denne gruppe er støttet af TrygFonden.