TorsdagsEnergi – gåtur
Er du frivillig, deltager, på venteliste eller bare nysgerrig, så har du mulighed for at deltage i TorsdagsEnergi, som er et åbent fællesskab for dem, der har overskud, tid og lyst. Her bliver du bliver taget godt imod, og vi gør vores bedste for at alle føler sig godt tilpas.
Fælles gåtur
TordagsEnergi er et ugentligt møde mellem mennesker i alle aldre, der kommer med vidt forskellige baggrunde for at gå en tur sammen, mens vi udveksler stort som småt undervejs.
Vi går hver torsdag kl. 10 fra gården i Estrupsgade 4. Vi går tur på Odden i en times tid. Ruten er ca. 4 km. Vi går i et roligt tempo. Derefter er der mulighed for at blive til en kop kaffe. Vi slutter kl. 12.00. I sommerhalvåret sidder vi på Odden og drikker kaffen. I vinterhalvåret har vi et lunt og hyggeligt lokale hos Selvhjælp Silkeborg.
Vi går hver torsdag året rundt, det vil sige, at vi følger skolernes ferieplan. Der er 2 – 3 frivillige gruppeledere med på turen. Vi går den samme tur hver gang og det gør vi fordi det ikke er selve turen, der er fokus men fællesskabet og snakken, mens vi går.
Vi er en walk and talk gruppe, hvor vi kan snakke om stort set alt mellem himmel og jord - men det er helt op til dig, hvad du har lyst til at dele med andre. Det kan være, at man har mistet et familiemedlem, det kan være sygdom, arbejdsprøvning, og det kan være sjove oplevelser med børn og børnebørn, ferieoplevelser, tips til budgetvenlig sommer og meget andet. Vi har ikke en fast dagsorden dog kan gruppelederne finde på emner en gang imellem.
Vi er typisk mellem 6 og 10 deltagere pr gang. Deltagerne kommer med vidt forskellige livserfaringer, forskellige aldre, og vi er forskellige steder i livet netop nu. Alle kommer med en nysgerrighed, og ører der lytter, og vi kommer med respekt for de mennesker, vi møder. Alle bliver taget godt imod. Der er plads til at snakke og der er plads til at lytte. Der er plads til dybe samtaler og der er plads til sjov. Du fortæller ikke nødvendigvis din historie til hele gruppen. Vi går ofte to eller tre sammen og snakker.
Der er ingen terapeuter eller behandlere på turen. Vi lytter til hinanden, og vi taler med hinanden. Vi er ligeværdige. Deler du ud af din erfaring, kan du få så meget mere med igen. Du møder mennesker, der vil fællesskabet, og det styrker sammenholdet.
Der er tillid og tryghed imellem os, og der er tavshedspligt i gruppen.
Vores deltagere siger:
- Man bliver taget godt imod
- Jeg skulle overvinde at tage afsted 1. gang, og nu er det bare godt at komme afsted
- Der er plads til at fejre sejre
- Vi giver hinanden god energi
- Der er plads til smalltalk og dybe snakke om kriser og traumer
- Selv på en dårlig dag får man energi ved at deltage
- Torsdag er en god dag, jeg er fyldt med energi, når jeg cykler herfra
- Her kan jeg være den, jeg er
- Rummelighed og tryghed
Fun facts:
- Vi følger skolernes ferieplan, og det vil sige, at vi går hver torsdag i ca. 40 uger om året
- Vi går uanset vejret, så tjek gerne vejrudsigten og mød op i passende påklædning
- Ruten er knap 4 km, og det bliver til ca. 160 km om året
- Det svarer til ca. 5500 skridt pr gang og det bliver til ca. 220.000 skridt om året
- Der bliver drukket ca. 500 kopper kaffe på et år
Vi lægger vægt på, at der skal være plads til alle. Der er praktisk information og nogle få krav:
- TorsdagsEnergi er et åbent og uforpligtende fællesskab under Selvhjælp Silkeborg
- Du ikke er forpligtiget til at melde dig til eller fra, du møder bare op i gården i Estrupsgade i Silkeborg
- Du skal være minimum 18 år
- Du skal kunne gå 4 km (Odden rundt)
- Hunden skal blive hjemme, medmindre du har en servicehund = hjælpemiddel
- Turen er røgfri
- Det er ikke et krav at melde sig ind i foreningen Selvhjælp Silkeborg, MEN vi vil meget gerne opfordre til det. Det koster 150,- årligt, og så er du med til at gøre en forskel for andre
Du kan finde mere info på vores egen FaceBook side; 'TorsdagsEnergi' Følg os gerne, både på de sociale medier, men allerhelst Odden rundt 😊
Vi glæder os til at se dig!
Kontakt os gerne for mere information:
T 2092 0878 man-tor kl. 10-14
Eller skriv til os her via en kontaktformular, så ringer vi til dig.

Hvad får du ud af det?
Gruppen bygger på gensidig respekt og ligeværd. Den er et præstationsfrit og trygt rum. Alle har tavshedspligt så I sammen og i fortrolighed kan støtte hinanden til at finde fodfæste, fornyet livsenergi, perspektiv og mere livsglæde
Det praktiske
-
Hvem skal jeg mødes med??
Der er op til 8 deltagere i gruppen. To uddannede frivillige sørger for gode rammer og en fast struktur. -
Hvor?
Hos Selvhjælp Silkeborg
Estrupgade 4, 1. sal, 8660 Silkeborg -
Hvor ofte?
Hver 14. dag, 2 timer pr. gang -
Hvor længe?
8 mødegange -
Koster det noget?
Nej, det er gratis. Men deltagere over 18 år i Selvhjælp Silkeborgs tilbud skal så vidt muligt være medlem af foreningen. Et medlemskab koster 150 kr. om året.

Det siger deltagerne om selvhjælp
Hør Casper fortælle om at være med i en samtalegruppe

