Samtalegruppe for unge voksne med autisme mellem 18 og 30 år
- Har du autisme og fylder oplevelsen af at være anderledes end dine jævnaldrende i din hverdag?
- Er det en udfordring at indgå i vennegrupper?
- Mangler du samvær med andre, som ligner dig selv?
- Oplever du udfordringer med at gennemføre en uddannelse, som ikke er faglige?
- Oplever du at det er svært at indgå i det sociale på en arbejdsplads?
Så er du ikke alene – og du er meget velkommen i vores næste gruppe.
I vores samtalegrupper er der plads til at dele de tanker, følelser og oplevelser, som fylder i vores hverdag. Vi lytter til, hjælper og inspirerer hinanden.
Vi snakker om skiftende temaer, som gruppen vælger, fx:
- Autist – have autisme – være autistisk – være på spektret
- Uddannelse - autismevenlig arbejdsplads
- Overskuelighed omkring indkøb/madlavning/rengøring
- Time-management: studie – familie – venner – job – restitution – alenetid
- Håndtering af skift – ændring af planer
- Sociale spilleregler - sige til og fra – grænsesætning - behov for maskering
- Ensomhed – relationer – drukkultur/fester
- Selvforståelse af ”faresignaler” før nedsmeltning
- Sansefølsomhed - hjælpemidler: ørepropper, solbriller, tyngdedyne osv.
- Forventningspres og stress
- LGBT+
- Stigmatisering – stereotyper – mobning
- Tanker om at stifte familie
Der er to frivillige gruppeledere (én med autisme/én uden), som har styr på at hygge og sætte rammen for de gode samtaler.
Grupperne består af 5 til 8 deltagere, som er de samme gennem hele forløbet.
Vi mødes 8-10 gange hver eller hver anden uge i 2 timer.
Grupperne mødes i Frivilligcenteret, Estrupsgade 4.
Der er tavshedspligt, så det vi deler med hinanden, kommer ikke videre til andre.
Vi starter et nyt gruppeforløb op, når der er 8 tilmeldte deltagere.
Har du spørgsmål vedr. gruppeforløbet, er du velkommen til at ringe til os på tlf. 2092 0878 (man-tor kl. 10-14)
Hvis du gerne vil deltage, udfylder du kontaktformularen, som du finder her. Du vil derefter blive kontaktet og inviteret til en forsamtale.
Deltagere over 18 år i Selvhjælp Silkeborgs tilbud skal så vidt muligt være medlem af foreningen. Et medlemskab koster 150 kr./år.