Skip to main content

Autisme 18-30 år

Samtalegruppe for unge voksne med autisme mellem 18 og 30 år

  • Har du autisme og fylder oplevelsen af at være anderledes end dine jævnaldrende i din hverdag?
  • Er det en udfordring at indgå i vennegrupper?
  • Mangler du samvær med andre, som ligner dig selv?
  • Oplever du udfordringer med at gennemføre en uddannelse, som ikke er faglige?
  • Oplever du at det er svært at indgå i det sociale på en arbejdsplads?

Så er du ikke alene – og du er meget velkommen i vores næste gruppe.

I vores samtalegrupper er der plads til at dele de tanker, følelser og oplevelser, som fylder i vores hverdag. Vi lytter til, hjælper og inspirerer hinanden.

Vi snakker om skiftende temaer, som gruppen vælger, fx:

  • Autist – have autisme – være autistisk – være på spektret
  • Uddannelse - autismevenlig arbejdsplads
  • Overskuelighed omkring indkøb/madlavning/rengøring
  • Time-management: studie – familie – venner – job – restitution – alenetid
  • Håndtering af skift – ændring af planer
  • Sociale spilleregler - sige til og fra – grænsesætning - behov for maskering
  • Ensomhed – relationer – drukkultur/fester
  • Selvforståelse af ”faresignaler” før nedsmeltning
  • Sansefølsomhed - hjælpemidler: ørepropper, solbriller, tyngdedyne osv.
  • Forventningspres og stress
  • LGBT+
  • Stigmatisering – stereotyper – mobning
  • Tanker om at stifte familie

Der er to frivillige gruppeledere (én med autisme/én uden), som har styr på at hygge og sætte rammen for de gode samtaler.
Grupperne består af 5 til 8 deltagere, som er de samme gennem hele forløbet.
Vi mødes 8-10 gange hver eller hver anden uge i 2 timer.

Grupperne mødes i Frivilligcenteret, Estrupsgade 4.
Der er tavshedspligt, så det vi deler med hinanden, kommer ikke videre til andre.
Vi starter et nyt gruppeforløb op, når der er 8 tilmeldte deltagere.

Har du spørgsmål vedr. gruppeforløbet, er du velkommen til at ringe til os på tlf. 2092 0878 (man-tor kl. 10-14)

Hvis du gerne vil deltage, udfylder du kontaktformularen, som du finder her.  Du vil derefter blive kontaktet og inviteret til en forsamtale.

Deltagere over 18 år i Selvhjælp Silkeborgs tilbud skal så vidt muligt være medlem af foreningen. Et medlemskab koster 150 kr./år.

Hvad får du ud af det?

Gruppen bygger på gensidig respekt og ligeværd. Den er et præstationsfrit og trygt rum. Alle har tavshedspligt så I sammen og i fortrolighed kan støtte hinanden til at finde fodfæste, fornyet livsenergi, perspektiv og mere livsglæde

Det praktiske

  • Hvem skal jeg mødes med??
    Der er op til 8 deltagere i gruppen. To uddannede frivillige sørger for gode rammer og en fast struktur.
  • Hvor?
    Hos Selvhjælp Silkeborg
    Estrupgade 4, 1. sal, 8660 Silkeborg

  • Hvor ofte?
    Hver 14. dag, 2 timer pr. gang

  • Hvor længe?
    8 mødegange

  • Koster det noget?
    Nej, det er gratis. Men deltagere over 18 år i Selvhjælp Silkeborgs tilbud skal så vidt muligt være medlem af foreningen. Et medlemskab koster 150 kr. om året.

Tilmeldning eller spørgsmål

Det siger deltagerne om selvhjælp

Vi har lavet gratis selvhjælpsgrupper siden 1991. Det gør vi fordi deltagerne fortæller os, at grupperne er med til at give dem lindring, styrke og handlekraft i en svær situation.

Hør Casper fortælle om at være med i en samtalegruppe